Muhammad Isa Selamat Kembali Meraih Anugerah Tokoh Buku Serantau-Asean

Advertisements

BUALNEWS.COM — Pada hari kedua Anugerah Buku Negera yang dianjurkan Pengurusi Lembaga Pengelola Yayasan Pembangunan Buku Negara, H Muhammad Isa Selamat terima Anugerah Tokoh Penerbitan Serantau- Asean, tanggal 22 Desember 2023

Penghargaan ini dianjurkan sempena Anugerah Buku Negara; National Book Award 2023, Penghargaan tersebut diserahkan oleh TYT Tun Seri Setia Dr Haji Mohd Ali Bin Mohd Rustam, Tuan Yang Terutama Yang di-Pertua Negeri Melaka, bertempat di Ballroom Hotel Seri Pacific Kuala Lumpur, Malaysia.

Dari minat menulis yang dilakukan Isa Selamat selaku Dosen STIE SYARIAH Bengkalis selama lebih kurang 30 tahun telah menghasilkan lebih 60 judul buku yang diterbitkan di Malaysia, Singapura dan Indonesia. Karya tersebut tersebar di Semenanjung Malaysia, Sabah dan Serawak, Singapura, Brunai dan Indonesia.

Anugrah Buku Negara ini diberikan kepada penulis dan penerbit dalam berbagai bidang keilmuan seperti bidang sains dan teknologi, sosial, keagamaan, seni budaya, puisi, politik, novel, E-book serta kategori umum lainnya. Diberikan kepada tokoh penulis pada Perguruan Tinggi dan individu.

Para penerima anugerah di samping tokoh penulis yang ada di Malaysia juga melibatkan beberapa negara Asean seperti Indonesia, Thailand dan juga melibatkan Perguruan Tinggi dari Rusia yang aktif menterjemahkan bahasa Melayu kedalam bahasa Rusia.

Menurut YBHG Tan Sri Prof Datok Wira Dr Abdul Latiff Abu Bakar selaku Pengurusi Pembangunan Buku Negara, penghargaan ini dilakukan dengan tujuan sebagai mengiktiraf penulis dan penerbit buku, karena menurut beliau selama ini pengiktirafan hanya diberikan kepada para artis, penyanyi dan penggiat seni. Anugerah ini juga bertujuan memartabatkan para penulis buku serta bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu.

Baca Juga :  Kecelakaan di Jalan Tol Menurut Peneliti tak Selalu Disebabkan Cuaca

Turut hadir pada kegiatan ini YBHG Dato’ Dr MD Amin Bin MD Taff, selaku Naib Canselor Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) Perak, Dr Hasan Hamzah, Presiden Pembangunan Buku Negara, Yang Berhormat Hanna Yoeh, Menteri Belia dan Sukan Malaysia serta Kedutaan Besar Rusia di Kuala Lumpur. ***

Editor: Wadami

You May Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *